2CV żółta kaczuszka – Maciek i Ewa

Samochód został wyprodukowany w 1987 roku – w wersji „Dolly” malowanej oryginalnie w kolorach czarnym, białym i czerwonym. Kiedy Maciek kupował go w 2014 roku , 2 CV było w opłakanym stanie. Kompletna renowacja jest dziełem Maćka- jedynie lakierowanie wykonał zaprzyjaźniony warsztat.

Obecnie 2CV odpowiada najbogatszej wersji -„charleston”. Silnik 602 cm3 połączony z czterobiegową skrzynią napędza przednią oś. Ciekawostką są przednie hamulce, które znajdują się przy skrzyni biegów. Układ hamulcowy pracuje na francuskim „patencie” płynie hydraulicznym LHM, a nie na zwykłym płynie hamulcowym.

Pomysł na popularne auto powstał w głowie szefa firmy Citroën – Pierre’a Boulangera – w 1936 roku. Wtedy to prezes Citroëna przekazał inżynierom założenia, którymi mieli kierować się przy projektowaniu samochodu.  Auto miało mieścić cztery osoby i 50 kg bagażu oraz zapewniać taki komfort, żeby w koszu wypełnionym 60 jajami podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zbiło się ani jedno. Udało się to osiągnąć dzięki zupełnie niekonwencjonalnej konstrukcji podwozia. Zawieszenie kół przednich było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn znajdujących się w obudowie. Gdy auto najeżdżało np. lewym przednim kołem na wybój, poprzez zestaw sprężyn unoszone było od razu tylne koło na taką samą wysokość, na jaką uniosło się koło przednie. Dzięki temu rozwiązaniu samochód nie wpadał w kołysanie wzdłuż osi poprzecznej, a to z kolei zwiększało komfort podróżowania. Zawieszenie ma jeszcze jedną unikalną cechę – wraz z wzrostem obciążenia pojazdu zwiększa rozstaw osi, co praktycznie uniemożliwia przewrócenie go w ciasnych zakrętach.

Produkcja 2CV rozpoczęła się po zakończeniu wojny. Mimo spartańskiego wyposażenia i dość przeciętnych osiągów (najmocniejsza wersja miała 29 KM i osiągała prędkość maksymalną 100 km /h w jedynie 35 sekund 🙂   samochód cieszył się wielkim powodzeniem – i to nie tylko wśród Francuzów.  Wytwarzanie modelu 2CV  zakończono w 1990 roku w portugalskiej Mangualde (pod koniec lat 80. 2CV powstawał już tylko w Portugali) po wytworzeniu 3 872 583 egzemplarzy.

Podobno 2CV to nie samochód… to styl życia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *