Srebrna słoweńska strzała – Radek i Dorota

Jeśli uda się wam zobaczyć srebrną strzałę – w oryginale flèche d’argent :) pędzącą autostradą ponad 120 km na godzinę, to możecie być pewni, że obserwujecie auto Radka i Doroty powszechnie uważane za najszybsze Renault 4 w Polsce.

Renault 4 był odpowiedzią koncernu Renault na Citroëna 2CV z 1948 roku. Renault mogło rozważyć plusy i minusy modelu 2CV, a następnie zbudować większy i bardziej miejski pojazd. Wiosną 1956 roku prezes Renault, Pierre Dreyfus, rozpoczął nowy projekt: opracowanie nowego modelu, który miał zastąpić tylnonapędowy 4CV oraz stać się samochodem uniwersalnym, zdolnym zaspokoić potrzeby każdego kierowcy. Miał być autem rodzinnym, autem dla kobiety, autem dla rolnika, a także autem miejskim. Renault 4 zadebiutował na Paryskim Salon de l’Automobile w 1961 roku.

Na początku produkcji oferowano silnik 0,7 l o mocy 24 KM, w późniejszym czasie moc zwiększono do 34 KM. Do 1978 r. oferowano silnik o pojemności 0,8 l. Następnie pojawił się silnik 1,1 l o mocy 34 KM. Początkowo samochód wyposażony był w 3-biegową manualną skrzynię biegów, jednak w 1967 r. została ona zastąpiona skrzynią 4-biegową. Przez 31 lat powstało ponad 8 mln pojazdów. Produkowane było w czterech państwach – Francji (Billancourt), Hiszpanii  (Valladolid), Kolumbii (Envigado) oraz Słowenii (dawniej Jugosławii) w Novo Mesto.

Auto Radka należy do ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy (powstało w ostatnim tygodniu 1991 roku). Radek odnalazł je w Słowenii, wymagało tylko niewielkiego odświeżenia (które właściciel wykonał we własnym warsztacie).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *